“Suppe er ikke middag!”, har jeg hørt mange uttrykke. Siden jeg selv har vokst opp på både betasuppe og annen suppe, har jeg ikke alltid skjønt dette. Jeg syns suppe både er godt og mettende. Men selvsagt: Av og til må den gjerne pimpes opp med noen proteiner. Og vi skal se litt på hva vi kan bruke i de ulike suppebasene i dette innlegget.

Supper vi kjenner

Tomatsupppe

Klassisk vinner og favoritt blant barna i familien. Toro-utgaven er billig, og finnes både med og uten makaroni, men også som glutenfri. Du kan også lage tomatsuppe fra bunnen av, og på våre nettsider har vi en oppskrift du med fordel kan forsøke deg på: Tomatsuppe med pasta og egg

Egg, pastaskruer og kjøttboller smaker godt i tomatsuppen!

Jeg liker godt kjøttboller i tomatsuppen, og lager da gjerne mine egne av karbonadedeig, egg, rødløk, litt maizenna, salt og pepper som jeg ruller og koker i suppen. Kjempedeilig!

Betasuppe

En av mine favoritter, er denne. Smaken blir aller best om det kokes kraft på pinnekjøtt, men da blir den jo også ganske så kaloririk.

Min mor pleier alltid å ha hodekål i suppen, i tillegg til gulrot, kålrot og potet. Jeg har tatt med meg videre noen av hennes triks, og tilpasset det til mitt eget for å lage den litt mer Roede-vennlig. Så jeg har byttet ut pinnekjøtt eller knoke, med kjøttbuljong. Jeg bruker purre, mindre potet og mye mer grønnsaker. Jeg kutter opp magre wienerpølser som jeg legger i mot slutten av koketiden, og smaker så til med salt og pepper.

TIPS: Ønsker du lapskaus, så kan du kutte ut potetene, og koke enda mer grønnsaker. Til slutt knekker du alt med et “stapperedskap”, og bruker potetstappebasis for å lage den tykkere. Lite kalorier – kjempegodt!

Litt potetstappebasis i betasuppen – og vips så har du deilig lapskaus! Ser grapsete ut, men smaker DEILIG!

Både betasuppe og lapskaus severes selvsagt med flatbrød!

Nammmmm!

Kyllingsuppe

Kyllingsuppe er kjempegodt!  Jeg husker første gangen jeg fikk smake dette, av en studievenninne på lærerhøyskolen. Jeg trodde jeg skulle gå ut av mitt gode skinn, så godt syntes jeg det var. Vi kokte kyllingen helt fra starten, og skummet av, hadde i grønnsaker og smakte den til mot slutten av koketiden. (Å skumme av er å fjerne skummet som flyter på toppen av suppen. Da ser suppen klarere og mer delikat ut!)

I kyllingsuppen kan du bruke det du ønsker og har av grønnsaker. Selv er jeg ekstra glad i gulrot, løk (både vanlig løk og purreløk) og persillerot. Noen synes også at selleri er godt å ha i. Smaken er som baken!

Koker du kraft av kyllingen helt fra starten, blir smaken ekstra god!

Min absolutte favorittkyllingsuppe finner du på våre nettsider: Indisk Kyllingsuppe. Denne inneholder for eksempel ingrediensene mangochutney og karri. Mmmmm! Prøv da vel!

Om du ønsker brød til – velg grovest mulig!

Søtpotetsuppe

Jeg fikk smake denne først i voksen alder, og det var faktisk min regionssjef i Grete Roede som serverte den, på en samling som vi hadde for kursledere her i Bergen. Jeg hadde aldri trodd at en suppe basert på poteter skulle smake så deilig!

En av “de nye” suppene på markedet

På Rema 1000 finner du disse suppene i ferdige suppeposer. For å piffe den opp litt, pleier jeg å steke kyllingfilet eller renske en ferdiggrillet kylling (bort med alt skinn, selvsagt), som jeg har i, for å gjøre den mer mettende. Det smaker kjempegodt! Suppen som du kjøper på Rema 1000, er forresten glutenfri!

Her finner du Grete Roedes oppskrift på Søtpotetsuppe med kylling og nøtter.

Blomkålsuppe

En populær suppe, som brukes mye som forrett i brylluper og på andre sammenkomster. Jeg husker det første bryllupet jeg var i. Jeg var ikke gamle jenta.. jeg snek meg ut på kjøkkenet for å spørre om jeg kunne få mer. Jeg visste jo ikke at det var kun en skål til hver!

Blomkålsuppen kan lages både sunn og mindre sunn. Her kommer det helt an på hva du bruker for å “tykne den” til. De aller fleste vet at fløte gir et kremig og godt resultat, men selv kjenner jeg at det omtrent “kleimer seg” i ganen når jeg spiser supper full av fløte. Jeg foretrekker lettere utgaver av denne suppen, med andre ord.

Blomkålsuppe er en slager!

Et triks jeg har lært, igjen av min mor, er å kutte en god del av Blomkålen ned i bittesmå deler. Jeg koker de “sønder og sammen” og bruker en stavmikser for å igjen få de så små som overhodet mulig. Da blir suppen naturlig tykk. Jeg kan også lage maisennajevning for å tykne den litt:  Maismelet røres ut i litt kaldt vann før jevningen tilsettes og røres inn. Må kokes opp etterpå.

Jeg har alltid mye blomkål i blomkålsuppen!

Kjøttboller eller strimler av skinke eller mager bacon, kan sette en spiss på denne retten!

Restesuppe

Det sier seg selv. Lag suppe av det du har liggende! Tilsett krydder / buljong etter egen smak, og har du svinefilet, biffstrimler, lettpølser eller annet liggende, steker du det litt og lar det koke i suppen. Enkelte familier har slike “restedager”, og lager både supper og gryter av det som ligger i skuffen i kjøleskapet.

Ofte har man liggende noe grønnsaksrester. Putt det oppi!

Mette Nygård Havre, fra Spis opp maten, jubler av slike tips. Dette kan vi nok bli flinkere til, alle mann!

Kjøttboller av kylling og kalkunkjøttdeig smaker godt i slike restesupper.

Suppe er varmende, deilig, fargerikt og som oftest også veldig sunt! Du kan vanligvis spise ganske mye suppe, for å komme opp i den anbefalte mengden kalorier til middagen. Det kommer selvsagt helt an på hva du har oppi, og hva du serverer til.

Håper du har funnet litt inspirasjon til å mekke litt suppe du også! Du må gjerne dele i kommentarfeltet, dersom du har en oppskrift eller en link som andre kan ha glede av!

Hilsen suppegjøken Charlotte



Legg gjerne igjen en kommentar: