Her om dagen hadde jeg en deltaker som hadde hengt seg litt fast i “gamle ideer” om at man skal spise lite når man skal gå ned i vekt. Det er ikke helt uvanlig at mange har forestillinger om at vektreduksjon og det å være mett ikke hører sammen.

På tross av at jeg anbefalte henne Meny 3 (1900 kalorier), la hun seg godt under Meny 2 (1600 kalorier) og tenkte at hun ikke kunne spise mer. Resultatet ble ikke så bra etter første uke. Da hun etter uke 2 begynte å spise nok og som hun skulle, gikk hun ned 1,6 kilo. “Er det sant?”, sa hun – og var svært overasket da hun forlot lokalet.

Les også: Vi knuser myter om Roede-kurset!

Mange av de som melder seg på kurs, forbereder seg på en aldri så liten sultekur, og tenker at litt Cottage Cheese og knekkebrød skal gjøre susen for de ekstra kiloene. De blir ofte svært overrasket over hvor mye de skal spise, og ikke alle liker tanken eller “tør” å spise den mengden vi anbefaler.

“Tuppen og Lillemor” på vei inn i noe de tenker på som en periode med Cottage Cheese og knekkebrød, men der tok de feil.

Les også: Spis MER og gå ned i vekt!

Roede-metoden er beregnet ut fra hver enkelt deltagers vekt, høyde, alder, kjønn og aktivitetsnivå – og vi er opptatt av at man skal spise riktig og nok.

Jeg har i et tidligere innlegg vårt inne på temaet, men gjentar likevel noen punkter til nye lesere og deltakere, som ikke helt kan fatte og begripe hvorfor man skal spise så mye:

  • Forbrenningen settes på ”sparebluss” ved for lite inntak
  • Det er lettere å sprekke dersom du spiser for lite
  • En god måltidsrytme med nok mat hjelper å holde forbrenningen optimal
  • Spiser du ofte nok, holder du blodsukkeret ditt stabilt
  • Energinivået ditt holder seg oppe = mer overskudd i hverdagen
  • Du kan spise deg ned i vekt i stedet for å sulte deg!
  • Matglede kan man kun oppleve dersom man faktisk lærer seg å bli glad i å spise – ikke ved å la være

Hvorfor stå over tacomiddagen når man kan gjøre den MYE sunnere ved bare noen små grep? Og ikke minst – BLI LIKE METT!

Roede er, med andre ord – ufattelig mye mer enn Cottage Cheese og knekkebrød!

Så er det jo også noen, som synes det er svært utfordrende å spise nok. De blir rett og slett forundret over all maten de skal spise, og kvier seg nesten for å komme å veie seg fordi de tror vekten rett og slett har gått feil vei. Som jeg skrev i innledningen om damen som økte inntaket og fikk et resultat over snittet pga dette, og som gikk smilende og motivert ut døren, selv om hun syntes det var litt utfordrende å få i seg all denne maten.

Noen råd til deg som syns det er mye mat:

  • Velg mer mat som inneholder hjertevennlig fett (f.eks. avokado, makrell i tomat og nøtter)
  • Drikk et glass ekstra med melk, så får du også mer kalsium
  • Litt mer pålegg på skiven
  • Et lite lag Vita Hjertego smør under pålegget
  • Majones – mye kalorier, men hjertevennlig

Vi skal ha det godt når vi legger om livsstilen. Det lønner seg å spise nok. Jeg ser ofte at resultatene på vekten blir bedre når man går fra for lite kalorier til nok:)

Det å være “altfor mett” er noe som man sjelden kan ha glede av å “klage over” ved bruk av andre vektreduksjons-metoder. Så jeg gjentar til det kjedsommelige: Tenk så heldige vi er, som kan nye så mye god mat – og samtidig se at vekten går nedover:)

Hilsen en vanligvis så mett, tilfreds og glad Roede-dame,

Charlotte

 



Legg gjerne igjen en kommentar: