“Vi må trø forsiktig!”, sies det ofte på våre kurs – da med tanke på at barn og unge ikke må vite om hva mor eller far driver på med. De må ikke vite at mor forsøker å spise sunn mat, eller at hun jobber med å innføre mer fysisk aktivitet i hverdagen sin. De fleste, fordi de er redd for at barna selv skal få problemer med kroppen og sitt eget selvbilde.

Min egen historie, med tanke på dette: http://charlottehagen.greteroede.no/ordets-makt/

Barna må ikke få vite at jeg går på Roede-kurs!

Jeg har mange ganger reflektert rundt dette. Som kursleder for Grete Roede, vet jeg at jeg kan bli satt i bås med tanke på at jeg er kroppsfokusert. Slanking blir ofte satt i sammenheng med at det er viktig å ta tak i kiloene, mest for utseende sin del. Jeg forstår at det er viktig å være forsiktig med å snakke om kroppsfokus barn og unge voksne, i denne sammenhengen.

Som en helt normalvektig kursleder, er jeg sammen med Roede-metoden, opptatt av å formidle at livsstilsendring også i aller høyeste grad handler om å ta vare på seg selv. Det er helse, på alle mulige måter.

Mat og helse henger sammen!

Gjennom oppveksten er det mye vi lærer barna våre. Kjerneverdier som nestekjærlighet, respekt, vennlighet, høflighet og selvstendighet er noe av det. Videre lærer vi de litt om livet, om hva som forventes av de og om hvordan de skal møte utfordringer. Og vi lærer de om helse. Om hvordan de skal kle seg for å unngå å bli syk, om hygiene og om at røyking er veldig farlig. Lørdagsgodt kan man ikke spise hver dag, for da får man hull i tennene.

Ofte stopper det der, med hull i tennene. Men er ikke for mye lørdagsgodt også farlig for andre ting?

Les også: Hva skjedde med lørdagsgodteriet egentlig?

Det er ikke bare tennene som trenger et godt kosthold.

Gi barna mening

Som pedagog, har jeg både gjennom utdanningen min, men også gjennom mange år som pedagogisk leder og tett arbeid med barn, erfart at det er smart å gjøre verden “forståelig” for de. Når barna spør: “Hvorfor får jeg ikke lov å stå på toppen av den steinen?”, så er det viktig at vi forklarer til barnet at det er fordi at det er glatt i dag, og mest sannsynlig vil barnet falle og slå seg. Når man velger svaret “Fordi jeg sier det!”, så har man altså ikke hjulpet barnet til å utvide sin kapasitet til å forstå.

At man får hull i tennene, er fint beskrevet gjennom den fine boken “Karius og Baktus”. Det gir mening for barna at man ikke må spise snop for ofte, slik at Karius og Baktus får energi til å banke og lage hus i tennene.

Men hva med kroppen vår? Hva skjer dersom vi spiser for mye godteri og usunn mat? Hvilke sykdommer kan komme som følge av at man ikke passer vekten? Hvordan blir det å spille fotball eller løpe i gaten sammen med de andre barna dersom kroppen blir for tung å dra på? Hva kan du velge i stedet for, som vil gi deg riktig bensin i kroppen til å løpe, leke og klatre?

Å være frisk er en fordel – i alle aldre.

Usunne matvarer er billige, og lett tilgjengelig

Snop, snacks og sukkerholdig drikke er lett tilgjengelig og billig for de unge som vokser opp. Mariekjeks i trepakninger til en slikk og ingenting, boller i fempakninger og First Price melkesjokolade. Muffins på alle hjørner og iskremdisker med smågodt som topping. Milkshake og Frappe. Påskesjokolade til halv pris. Smågodt til 6.90,- per hekto. Og slik kan jeg fortsette.

Poenget mitt er: Man skal trygt kunne snakke med barn og unge voksne, om helsefarene knyttet til å spise for mye usunn mat. Man trenger ikke fokusere på at buksen sitter feil eller at man føler seg som en elefant, men kanskje heller informere litt om hva som skjer med kroppen når man spiser for mye godteri, boller, snacks, pommes frites og drikker for mye milkshake og brus.

Gi det mening!

Når mor eller far går på Roede-kurs, og føler at hun eller han ikke kan fortelle det til tenåringene, så respekterer jeg dette –  men jeg er ikke alltid helt enig. Kanskje kan du fortelle barna dine at du kjenner deg litt tung i kroppen når du går tur, og at du blir veldig trøtt og sliten av å spise feil mat? At du ønsker å få litt mindre vondt i leddene dine? At du har lyst å unngå å få diabetes, og derfor vil trappe ned på sukkerinntaket? Og deretter presisere at disse endringene i denne omgang gjelder deg, men at det er viktig for alle å velge å spise sunt, uansett hvordan man ser ut eller hvor gammel man er?

Man slanker seg ikke alltid fordi man er fin på det. Man slanker seg også ofte for å beholde helsen så god som mulig – så lenge som mulig. Det må det vel være “innafor” å si?

Hilsen Charlotte

 



Legg gjerne igjen en kommentar: