Det er mange som er nye på våre kurs i disse dager. En god del av de har ikke så mye erfaring med Roede-metoden, og det er både spennende og utfordrende, synes jeg.  Hvordan kan jeg presentere Roede-metoden på en best mulig måte? Hva om jeg roter med navnene? Hva forventer de ulike kursdeltakerne av meg?

Som Roede-kursleder, er det viktig at vi “ser” hver enkel av våre deltakere, og at vi kan møte de akkurat der de befinner seg – og veilede dem videre ut fra det.

På plass i Gimlehallen. Nye og “gamle deltakere ønskes velkommen.

Dette med å beregne meny (hvor mye man skal spise i løpet av dagen), kan for noen skape gråe hår og rynker. Det er ikke alltid så lett å forstå seg på det, og mange ønsker litt veiledning når de skal finne ut hvordan de best kan ligge på inntak for å gå ned i vekt og oppnå fantastiske helsegevinster. Vårt opplegg er nemlig tilpasset deltakerens kjønn, alder, høyde, vekt, hverdagsaktivitet og megde trening/trim.

Alt dette kan man spise på en dag!

Helsenorge.no: Aktivitetene som gir høyest energiforbruk

Selv har jeg gått fra å være kontorrotte, til å jobbe i barnehage som barnehagelærer. Jeg hadde en jobb der jeg multitasket mye, og det ble litt løping i gangene, men med tanke på faktor for hverdagsaktivitet kan den ikke sammenligne seg med jobben jeg har i dag. Jeg løfter, løper, danser, setter meg opp og ned på gulvet sikkert 50 ganger per dag, jeg kler på og av barn, og har mange flere skritt per dag.

Litt roligere dager før..

Dagensmedisin.no: Hverdagsaktivitet ga stor helsegevinst

Roedemetoden opererer med tre ulike faktorer for hverdagsaktivitet

Lav hverdagsaktivitet, 1,3:

  • Stillesittende arbeid og lite aktiv fritid
  • Under 5000 skritt per dag, talt uten trening
  • For eksempel en som jobber på kontor eller står i en resepsjon

Moderat hverdagsaktivitet, 1,4:

  • Stillesittende arbeid og noe aktivitet
  • 5000 – 8000 skritt per dag, uten trening
  • For eksempel en som jobber på klesbutikk eller som lærer

Høy hverdagsaktivitet, 1,5:

  • Fysisk arbeid og / eller en aktiv fritid
  • Mer enn 8000 skritt per dag uten trening
  • For eksempel en lagerarbeider eller en butikkmedarbeider

Det kan variere i hvilken faktor man ligger, men her må man tenke gjennomsnittlig. Det er også svært store variasjoner innen de yrkene jeg har brukt som eksempel. Disse faktorene legges inn i regnestykket, når vi skal finne ut hvilket inntak deltakeren skal ligge på.

Ikke så dumt å snike inn noen ekstra skritt når man kan.

Øker du hverdagsaktiviteten din med middels til intensiv fysisk aktivitet om dagen til 30 minutter, minker risikoen for hjerte og karsykdom med 77%, i følge Karolinska Institutet. Er det ikke fantastisk?

Les også blogginnlegg om det å øke hverdagsaktiviteten: 7 tips til økt herdagsaktivitet

Det skal ikke så mye til å gå fra lav til modera hverdagsaktivitet. Å øke hverdagsaktiviteten er alltid kun positivt, og små grep kan ha store helsegevinster. Kanskje skal vi ta oss en “vernerunde” med oss selv alle mann – og se om vi kan finne smutthull i hverdagen som kan brukes på nettopp dette?

Er du klar for å øke hverdagsaktiviteten?

Det er aldri feil å investere i helsen sin!

Ha en fin uke!

Hilsen Charlotte

 



Legg gjerne igjen en kommentar: