Den årlige høst-hytteturen med damene eller gutta i gjengen står for tur. Det har vært chattet og planlagt i egne grupper på Facebook over en lang periode, og alle gleder seg stort til skravling, deilig mat og vin/øl til langt uti de små nattetimer. Ingenting slår slike helger!

For våre deltakere kan derimot slike helger ligge og lage uro i en ellers så fornøyd toppetasje. Når vi snakker om utfordringer i uken som kommer, er det ikke sjelden at dette nettopp er en av de som kommer fast opp – på omtrent hvert eneste kurs. Og de aller fleste kvir seg nesten litt, for det er slett ikke alle som er ute av Roedeskapet. Og om de hadde kommet ut, så hadde de nok likevel fått kommentaren “Det er jo bare denne helgen!”.

Mange velger å kalle dette for en “planlagt smell”. Det vil si, at de går inn i helgen med åpne øyner, og velger å ikke ta Grete Roede og meg med på turen. Dette er et valg som jeg i aller høyeste grad respekterer – og deltakeren forberedes også da på at vekten mest sannsynlig går litt opp i stedet for ned. Men jeg pleier likevel å komme med noen smarte råd for gruppen, slik at dersom noen andre vil dra på en slik helg og likevel få resultat, kan ha noen triks i ermet.

Her er noen av mine beste råd til de som skal på hytteweekend med jentene eller med gutta:

Ta med joggesko og turklær

Om ikke de andre har tenkt å ta seg en tur ut i marka eller langs veien ved sjøen, så er det fritt frem for deg å gjøre det likevel. Man trenger ikke springe maraton for å bunkre inn noen trimpoeng. 15 minutter rask gange ut i verden – og 15 tilbake, kan forbrenne omtrent 200 kalorier. Har du litt ekstra tid og tar noen bakker på veien, kan du kjapt sørge for 2 trimpoeng!

Tursko: Topp å ta med på hytteturen!

Ta med sunnere alternativer

Det er nok ingen som stenger deg ute fra turen om du tar med litt sunt å knaske på. Jeg har flere ganger erfart at sunt snacks blir foretrukket av mange, om alternativet er der. Grønnsaker (blomkål, sukkererter og knaskergulrøtter) med Drømmelett og Hollidaydip gikk ned på høykant på jobben min, da en kollega tok dem dette i tillegg til sjokolade på fredagsfryden. Fruktsalat smaker godt, og er sunnere enn smågodt. Sjokolademousse og Roede Kokosboller har mindre kalorier enn sjokoladekake.

Grønnsaker med dip kan kjapt bli suksess!

Tilby deg å lage middagen en av dagene

Dersom du og dine venner skal på en helgetur, hva med å tilby deg å handle inn og lage maten til en av dagene? Da kan du trå til med en deilig og sunn Roedeoppskrift. Du finner mange forslag på www.greteroede.no. Om det skal være noe veldig enkelt, hva med å kjøpe inn fullkornstortilla og lage kyllingwraps med mye deilig salat til?

Roedes egen pizzaoppskrift. Ser det ikke deilig ut?

Spis mellommåltidene dine, som du pleier

Om du sørger for å holde blodsukkernivået ditt på et noenlunde stabilt nivå, slipper du letter unna med tanke på å falle for fristelsene som gjerne kommer frem på bordet. Ta derfor med dine mellommåltider som skyr, knekkebrød, usaltede nøtter og frukt. Kos deg med dette når de andre velger kaloribombene.

Skal du smelle – så velg hva du vil smelle på

Om du tenker å la det skure og gå litt på hytteturen, så kan du i hvert fall velge din smell med omhu. Hvis jeg skulle unnet meg vin til maten og noen glass utover kvelden, ville jeg bestemt meg for å holde meg unna all snacks. Velger du både og, blir det også utallige flere kalorier. 100 gram chillinøtter alene er 500 kalorier. Det blir fort 100 gram, for å si det slik…

Nøtter kan være sunt, men i begrensede mengder. Usaltede nøtter er selvsagt best!

Kos deg på tur!

En hyttetur er så mye mer enn vin, mat og sjokolade. Det er kos, pysjamas, kvalitetstid, kaffe, latter og glede. Fokuset trenger ikke alltid være hva vi skal spise. Vi har det så inderlig godt her i Norge, og vi er heldige som i det hele tatt har muligheten til å dra på hytten!

En helt vanlig, norsk hyttestue? Super kos i seg selv!

Ikke la sosiale sammenkomster sette kjepper i hjulene for din prosess. Men valget er alltid ditt, og du velger selv hva du vil spise og drikke. En gang innimellom er det greit å skeie skikkelig ut også, men man kan selvsagt da ikke forvente at man går ned i vekt samtidig. Og ja, man må rett og slett rydde litt i kaloriregnskapet etter slike helger. Det er helt opp til deg om det er verdt det!

Hilsen Charlotte



Legg gjerne igjen en kommentar: