Jeg skal bare…. ta telefonen… snakke med en kunde… ordne noen papirer… svare en kollega… løpe og hente noe… kjøre barna på trening…

Det er hektisk for de fleste. Full fart både på jobb og på privaten. Det blir satt krav til effektivitet og grundighet, tilstedeværelse og konsentrasjon. Mye av dette går forresten i hverandre også. Mange prioriterer bort å ta seg tid til et mellommåltid, andre hopper over flere måltider også. Men er det lurt da?

Doblet antall måltider – gikk ned i vekt

12920994_10153984422470406_252909482_n

Det er hektisk på kundeservice hos Røde Kors Førstehjelp. Men jeg tar meg tid til å spise mellommåltidet!

Mange av mine deltakere har det svært travelt på jobb. Innen helsesektoren har jeg deltakere som løper mellom pasienter med et tidsskjema man helst ikke vil tenke på. Lærere med full action hele dagen. Butikkansatte som ikke får tid til å ta pausene sine. Menn som glemmer å spise. Folk som sitter i møter hele dagen. Mange som reiser en del og tilbringer mye tid på flyplasser. Kreti og pleti, rett og slett. Utfordringene som ofte går igjen, er TID til å spise og UTVALGET der man befinner seg.

 

12899981_10153984422545406_641303735_n

I hyllen på jobben; Alltid beredt!

Om mellommåltidet, din lille forsikring:

Dersom det går lang tid mellom måltidene, kan det være lurt å legge inn et lite mellommåltid. Det trenger ikke være mer enn et knekkebrød med ost, en lett-yoghurt med litt havregryn eller en frukt, men det kan være nok til at du unngår å hive deg over neste måltid helt uten hemninger. Eller det kan være akkurat nok til at du hopper over sjokoladen i butikken på vei hjem. www.greteroede.no

Jeg tok meg en tur innom Meny her på Nesttun i dag. På min lille runde fant jeg diverse som lett kan tas med både i vesken og på kontoret:

DSC00885

Plommetomaten: Søt og god, sunn og kalorifattig. Et slikt beger tar ikke stor plass, og er greit å ta med seg.

DSC00890

Duo-mellommåltider finnes det er del av i kjølediskene rundt om. Les gjerne på indigrienslisten før du velger.Denne Havrelunsjen fra Fjordland inneholder 120 kalorier.

 

 

 

 

 

 

 

DSC00883

Sukkerterten: God som snacks når du er fysen. De er kalorifattige og fulle av kostfiber – ikke sukker! De er rike på C-vitamin og en fin kilde til B-vitaminene tiamin og folat.

DSC00892

Ferdigsmurte knekkebrød eller barer fra Wasa fungerer fint i farta! Uten gris og søl, og veldig gode.

 

 

 

 

 

DSC00891

Rett i koppen: Kjapp og grei. Ikke alltid det mest næringsrike valget – men mye bedre enn sjokolade og kjeks – eller en ferdigsmurt vaffel:) Du trenger kun en kopp varmt vann, det finnes jo på de fleste steder.


Det finnes mange muligheter. Tar du deg litt tid, så kan du lage deg noen gode mellommåltider hjemme også. Apropos tid… noen ganger må du bare prioritere å ta deg tid. For meg har det blitt en vane å spise relativt ofte. Om ikke jeg har tid egentlig… så multitasker jeg.

DSC00905

Skrive og ta et kjapt mellommåltid samtidig? Ja, det funker for meg:)

Mange av mine deltakere, som har lagt seg til en vane å snike inn mellommåltider, kan melde om følgende positive endringer:

  • Bedre konsentrasjon
  • Mer jevnt overskudd
  • Færre smeller på pauserommet (fristende godsaker i skåler)
  • Mer frukt og grønt i hverdagen
  • Mer kontroll på butikken
  • Mindre småspising mens man lager middag
  • Mer matglede – man ser frem til nøttene klokken 10 eller yoghurten klokken 14.
  • Og flere punkt på listen kan kanskje du komme med?

Les også min gode og dyktige kollega Ann Kristin Falla sitt blogginnlegg om mellommåltidet:

Det magiske mellommåltidet

Da gjenstår det for meg å ønske deg en riktig fin dag videre. Og PSSST! Husk å spise;)

Hilsen Charlotte

 



Legg gjerne igjen en kommentar: