Jeg og tre kolleger, ble her om dagen intervjuet av en journalist fra en av mine tidligere arbeidsplasser, avisen Fanaposten. Det var en times tid med mye informasjon for den utsendte journalisten – da vi alle fire var like ivrige i snakketøyet, for å fremme Roede-metoden som vi brenner veldig for.

Fire snakkeglade, entusiastiske og removerlente kursledere som holder kurs blant annet på Nesttun i Bergen.

Når vi snakker om Roede-metoden i slike sammenhenger, er det viktig for oss å få frem alle de gode helsemessige sidene ved å legge om livsstilen. Vi var derfor inne på temaer som dette:

  • Forebygging av livsstilssykdommer
  • Psykisk helse
  • Hvordan et variabelt og sunt kosthold bidrar til økt energi for mange (de aller fleste) av våre deltakere
  • Arbeid mot fedme epidemien helt ned på familienivå
  • Å være ung, og vokse opp med enorm tilgang på sjokolade, boller brus og andre raske løsninger
  • Motivasjon
  • Ulike kurskonsept i Roede-metoden
  • Hvordan vi følger Helsedirektoratets anbefalinger for kosthold
  • Hvor viktig det er å jobbe med viljestyrke – med andre ord: “styrketrening av toppetasjen”
  • Og mye, mye mer!

Jeg tror vi snakket på inn- og utpust, og måtte nesten avbryte hverandre i pur iver.

Når fire kursledere er samlet i ett og samme rom.. og alle vil bidra mest mulig.. DA er det bare å skrive notater så blekket spruter!

Som blogger har jeg alltid antennene ute, med tanke på å finne interessante temaer å skrive om. Det jeg skriver om, faller ned i hodet på meg, i ulike settinger. Denne formiddagen var det underveis intervjuet, at neste blogginnlegg skulle åpenbare seg.

Roede-metoden er jo basert på blant annet måtehold. På kursene våre får deltakerne lære mye om hva som kan være smart å velge, og om hva som er energitett mat – og dermed lurt å begrense noe. Det er for eksempel mer energi i nøtter per 100 gram, enn det er i potetgull.

Men nøtter er tross alt verdt sin “vekt i gull”, med det sunne og gode fettet de gir oss. Potetgull derimot, gir oss mettet fett, mye salt og er ikke smart å spise så ofte. Men begge deler – må man være påpasselig med – da det fort kan bli et svært høyt tall i energiregnskapet.

Valnøtter er smart å spise, men man bør stoppe i tide.

Ofte når vi er inne på dette temaet – kommer sjokolade inn som et eksempel på godis som våre deltakere sliter med å stoppe inntaket av.

I 2016 var forbruket av sjokolade på 9,3 kilo og øvrige sukkervarer på 5,2 kilo, i følge Helsedirektoratets statistikker.

Les også: Vi spiser 27 kilo sukker hver i året

Så det er vel ingen tvil da, om at som er kursledere – svært ofte møter mennesker som er fortvilet fordi de sliter med å begrense seg med tanke på sjokolade. Og da.. da må vi sette i gang med å trene styrke av toppetasjen, med andre ord viljestyrken.

Noen av Roede-kursledernes beste “styrketreningstips”

Bente Anita Brustad – kursleder i Hamar

  1. Jobb med tanken: “Jeg skal ha – men bare vente litt”
  2. Slutt å utsette deg for fristelser
  3. Ikke kjøp inn det som frister

Trine Gomsrud Nyfeldt – kursleder på Oppsal i Oslo

  1. Bruke metoden å ta overordnede valg
  2. Bestem deg for hvilke anledninger/situasjoner det er lov å spise sjokolade, og hvilke mengder som gjelder. Da slipper du i større grad å vurdere fra gang til gang, for du vet hva som gjelder!

Les også mitt tidligere innlegg: Overordnede valg

Tenk dere energinivået når denne digre gjengen av kursledere er samlet.

Marianne Halvorsen – kursleder i Akershus

“Jeg bruker forehåndsbestemt NEI Da trenger vi ikke bruke av viljestyrken. For eksempel: På jobb spiser jeg ikke kake, is eller godteri. Svaret er NEI når dette blir tilbudt, og det er veldig deilig når dette sitter. Deltakerne mine går i gjennom sine største «risikosituasjoner» på kursene mine, og der det kan bli flest uønskede glipper. Da er de bedre forberedt når risikosituasjonen oppstår.”

Åse Birgitte Halsos (kursleder på Lillehammer)

“Av og til hjelper det å tenke at så klart får jeg lov å spise sjokolade, til og med 10 om så er. Men jeg velger å la være, fordi jeg vil ikke ødelegge hvor bra jeg føler meg.”

“Føle seg bra – trikset”

Britt Reinertsen – kursleder i Mosjøen

“Jeg øver meg på å bare litt. Jeg tar en bit og benytter mindful eating. Jeg legger den på tunga og lar den smelte. Det gir få kalorier og stor nytelse. Da trenger jeg ikke mer.”

Linda Schutz Schnelle – kursleder i Bergen/Arna

Jeg tar bare første og siste biten. De imellom kan andre få!

Og sist men ikke minst: Biter små – gir langt å gå – som Rutt Hakkebo Sund, kursleder på Nordmøre bruker mye:

Er det verdt det? Hvor lang tid må jeg bruke, for å forbrenne det jeg har hatt en kortvarig nytelse på?”

Mange av oss i Roede-staben pleier å si: “Vi blir gode på det vi øver oss på”. Og vi vet at ingenting kommer gratis. Trening av viljestyrke og jobbing med toppetasjen vår er derfor absolutt noe vi trenger å prioritere for å bli STERKE nok til å stå imot.

Av og til skal man kunne gå på en real smell. Men ikke alltid! Masse lykke til med styrketreningen!

Takk til mine kolleger for gode innspill!

Hilsen Charlotte



Legg gjerne igjen en kommentar: