Pizza? Nei, det kan man vel ikke spise… eller?

Roede-kostholdet er variert og man kan mikse og trikse mye for å lære seg til å lage mat som er noe sunnere enn “orginalen”. I helgen som var, fant jeg noe i butikken som jeg tenkte jeg skulle forsøke, en litt annerledes vri på lørdagspizzaen. Det er kanskje ingen stor nyhet, men det er første gang jeg har forsøkt det.

En pizza fra Peppes kan inneholde minimum 2500 kalorier. I tillegg kommer det du måtte ønske av tilbehør på pizzaen, og kaloriene stiger fort da, i løpet av et måltid. Man kan selvsagt spise pizza fra Peppes eller lignende innimellom, men om man forsøker å gå ned i vekt er det kanskje ikke det beste valget.

Selv liker jeg best å lage pizzaen hjemme om jeg skal nyte denne retten en gang i blant. Det var derfor moro å oppdage den ferdiglagede bunnen fra Santa Maria, med et innhold av ca 200 kcal per bunn. Jeg kjøpte inn litt forskjellig topping, og fant ut at jeg kunne invitere på pizzakveld der gjestene selv fikk lage sin egen pizza.

Pizzabunn med full kontroll! Kun 200 kalorier i denne, og den er veldig god! En slik pakke inneholder 4 stk.

Jeg laget til en slags “stående bufeet” med dette valgfrie tilbehøret:

  • Hermetiske hakkede tomater
  • Ferdig pizzasaus i glass
  • Krydder
  • Serranoskinke
  • Karbonadedeig
  • Vanlig skinke
  • Pepperonipølser
  • Små kjøttboller
  • Lettost
  • Champignon
  • Løk
  • Paprika
  • Tomat

Pizzasaus med få kalorier!

Blant ingrediensene kunne man velge både blant det som inneholdt lite kalorier i, og det som var noen flere i. Jeg er opptatt av at folk skal kunne ha valgmuligheter. Jeg ønsker ikke ta bort pepperonipølsene – som er det beste min sønn vet.

Selv pleier jeg å ta mest av det som er kalorifattig, men om jeg “slår meg løs” med pepperonipølse, så hakker jeg den opp i mange små biter og fordeler den ut over pizzaen. Da får jeg smaken. og redusere mengden kalorier mye. Det samme med ost. Min yngste sønn elsker Jarlsberg ost. Mot slutten av uken er den begynt å bli litt “tørr”, sa da kutter jeg den opp i små biter og bruker bare bittelitt på min egen pizza – så kan barna selv velge den mengden de vil ha.

Her kutter jeg opp ukens rester av ost og bruker passe mengde på min pizza:)

Krydder er viktig dersom man bruker hakkede tomater som base for pizzasaus. Selv dekker jeg bunnen med et par spiseskeier, og legger deretter på lettost eller opp-kuttet vanlig ost. Her passer jeg selvsagt på mengden! Krydrer med det krydderet jeg foretrekker, og fordeler for eksempel skinke, champignon, løk, paprika og tomater utover bunnen. Deretter i ovnen ca. 6-8 minutter. Fort gjort!

Deilig pizza, på 1-2-3 🙂

Voila! En passe stor pizza, uten for mange kalorier. Smaker utrolig godt servert med en stor porsjon salat med litt lett dressing. Og mett blir man! Min pizza kom på rundt 450 kalorier. Om jeg hadde valgt litt annerledes, kunne den lett ha blitt mye mye mer.

Hvem har sagt at Roede-kostholdet er kjedelig?

Som med alt annet her i livet: Begrensningene sitter i hodet. Du kan lage det meste om du bare kan triksene:)

Hilsen Charlotte



Legg gjerne igjen en kommentar: