“Hashtag” er en slags emneknagg, der man starter med tegnet #, etterfulgt av et ord eller en forkortelse. Første gangen jeg så hashtaggen #yolo, hadde jeg selvsagt ingen anelse om hva det sto for. Men siden jeg har tenåringer i hus, fikk jeg kjapt svar på dette, imens de sendte et oppgitt “mamma-har-gått-ut-på-dato-blikk” og stirret videre inn i sine mobiltelefoner.

Forrige helg var jeg på kurslederseminar i Bergen, sammen med mine flott medsøstre og min kjekke medbror Frode Arnesen. Han var en av de utvalgte til å lede oss gjennom en formiddag med treningsteori og noen fysiske øvelser. Også han var innom hashtaggen #yolo

You only live once! Livet er for kort. Du lever bare en gang. Nyt livet imens du kan.

“Jeg ser på kroppen min som et hus,” sa han. Han fortalte videre om hvordan vi mennesker (i hvert fall her i vesten), er opptatt av å pusse opp, og holde ved like hjemmet vår. Vi skifter tak, legger ny kledning, maler, ordner lekkasjer og holder det så ryddig som vi kan. Vi får inn spesialister, og vi bruker gjerne penger på å få fagfolk til å hjelpe oss med dette. Det er liksom ikke alle av oss som er like handy.

Frode Arnesen, kursleder og treningsmotivator hos oss i Grete Roede.

Kroppen er på en måte huset vi bor i, og på innsiden av huset finner vi oss selv. Visst kan man sprøyte inn diverse både her og der, og man kan også få byttet ut noen deler underveis om man har behov for dette. Men man har ikke muligheten til å flytte ut.

Gi “huset ditt” de riktige redskapene til å holde seg selv ved like!

  • For å kunne utføre handlinger, trenger vi energi. Hovedkilden er karbohydrater, og da er de langsomme aller best. Du finner gode karbohydrater i blant annet grovt brød, fullkornsris og fullkornspasta, grønnsaker og i noen frukter. Karbohydrat er hjernens mest foretrukne drivstoff.
  • For å ha tilgang på byggematerialer og energi til å bygge, trenger kroppen proteiner. Dette finner du i kjøtt, egg, kornvarer, egg og ost.
  • For å forebygge sykdom, beskytter flerumettet fett blant annet mot hjerte- og karsykdom, bryst-, tarm- og bukspyttkjertel kreft.
  • For at “grunnmuren vår” skal være sterkt og bærende, trenger vi Kalsium. Kalsium er viktig for skjelettet, tenner, muskler og nervesystem. Vi finner kalsium i blant annet melk og grønne grønnsaker.

Brokkoli er en fin kilde til kalsium!

  • Hvis huset skal fungere bra også “innendørs”, trenger vi vitaminer. Immunforsvaret kan nevnes som et eksempel her, og ved å sørge for inntak av C-vitamin, kan man ha en bedre forutsetning for å holde seg frisk.
  • For at næringsstoffene skal kunne fraktes rundt i kroppen er det lurt å drikke vann. Vann er også bra for å holde huden yngre, det forebygger hodepine, hjelper oss mot godtesug og kan hjelpe oss til å få en bedre metthetsfølelse.
  • Jern er lurt å fylle på med, og oppgaven er å være en del av de røde blodlegemene som fører oksygen til cellene. Jern får man i kjøtt, kornprodukter og innmat.
  • Og så har vi fordøyelsen da. For at denne skal fungere bedre, er kostfiber smart å innta. Kostfiber kan du få ved inntak av brød og kornvarer, grønnsaker, poteter, frukt og bær.

Knuste linfrø er smart å bruke i yoghurt eller bakst, så får man i seg mer fiber.

Trening

Frode snakket også selvsagt varmt om trening. Om hvordan han som 5 åring kjøpte sin første sykkel, og ble bitt av en basill. Om konkurranseinstinkt, tøffe treningsøkter og ut av komfort sonen.

“Mange finner på allverdens unnskyldninger for ikke å trene”, sa han – og pekte spesielt i retning av de som syns det er så dyrt. Han fortalte litt humoristisk om hvor langt inne det kunne sitte å betale 399,- kr. i måneden for å trene på et senter, imens samme person gjerne kunne bruke et par tusen på shopping, uten å mukke.  Videre pekte han på den kortvarige nytten som man har av nye klær – i motsetning til den langvarige nytten, som man får av å investere i trening.

Jeg har også blitt bitt av basillen – heldigvis!

Videre snakket han om tidsklemmen som så mange av oss skylder på, når vi egentlig har mulighet til å velge å gå en trimtur imens poden er på fotballtrening eller prinsessen på ballett. Om hvordan man kan klage på at man er trøtt og sliten og har lite overskudd – imens det man får av å velge å bevege seg, er nettopp dette. Alt sagt med glimt i øyet, men også med et aldri så lite stikk, som mange kjente seg igjen i.

Kroppen er huset som du bor i!

“Nei vet du hva, jeg skal i hvert fall kose meg med sjokolade og kake imens jeg kan. Og smågodt spiser jeg hvis jeg har lyst på det. Alle kan ikke se ut som sylfider. Biffen og de fløtegratinerte potetene skal jeg ha, med rødvin til. Desserten også! You only live once – livet er for kort, man må nyte det imens man kan. “

Med Frode sitt foredrag friskt i minne kaster jeg meg utpå med min egen tolkning av #yolo:

You only live once – sørg for å ta vare på “huset du bor i”.  Akkurat dette huset kan du ikke flytte fra, eller velge å pusse opp på samme måte som du kan med vanlige hus. Du er tvunget til å bo der livet ut. Spis sjokolade og drikk din vin av og til, men ta også turen ut forbi dørstokkmilen på den ene eller andre måten, for å holde deg selv ved like. Spis næringsrikt og ta vare på deg selv. Det er kun DU som kan gjøre akkurat denne jobben…

Livet kan nytes, også med Roede. Jeg håper at jeg får bo i “mitt hus” – LENGE!

#bankibordet

Hilsen Charlotte



Legg gjerne igjen en kommentar: